Oppimisympäristö – mikä se on?

Koulujen oppimistavoitteet ovat muuttuneet kovasti viimeisen sadan vuoden aikana. 1900-luvun alussa opetuksen päätavoitteet olivat kirjoittamisessa, lukemisessa ja laskemisessa. Tultaessa 2000-luvulle opetukseen on tullut edellisten lisäksi kriittisen ajattelun ja lukemisen tärkeys, ilmaisun selkeys ja vakuuttavuus sekä monimutkaiset, tieteelliset ja matemaattiset ongelmat. Koulutuksen ja kasvatuksen tavoitteena onkin antaa oppilaille entistä enemmän välineitä, joiden avulla itse voi hankkia lisää tietoa.

1990-luvulla käyttöön otettiin oppimisympäristö-käsite, joka mielletään opettajan, opiskelijoiden ja opiskeltavan aiheen ja opetusmenetelmien muodostamaksi kokonaisuudeksi, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Oppimisympäristö voi olla opettajakeskeinen tai oppilaskeskeinen jolloin opiskelijalla on mahdollisuus vaikuttaa opetuksen sisältöön, menetelmiin ja suoritustapoihin. Se myös mahdollistaa yksilöllisen ja omaehtoisen opiskelun opettajan luodessa puitteet oppimiselle. Puhuttaessa oppimisympäristöistä on tärkeä miettiä:

  • Mitä opettaja tuo oppimisympäristöön?
  • Mitä oppilas tuo oppimisympäristöön?
  • Mitä opetettava/opittava asia tuo oppimisympäristöön?
  • Mitä teknologia ja sen käyttö tuo oppimisympäristöön`?
  • Mitä muuta liittyy oppimisympäristöön?

Lisäksi on hyvä esittää kysymys: miten muuttuvissa oppimisympäristöissä, ja niihin liittyvillä uusilla tietotekniikan sovelluksilla, voidaan tukea ja ohjata oppijoita kohti mielekästä oppimista?

”Wise teachers create an environment that encourages students to teach themselves”  Leonard Roy Frank

Yksi kommentti artikkeliin ”Oppimisympäristö – mikä se on?

  1. Oppimisympäristö on käsitteenä varsin mielenkiintoinen ja yleensä itsestään selvyytenä pidettävä asia. Laura avasi minulle luentoalustuksellaan sen, kuinka moni asia lopulta vaikuttaa siihen, millaisessa ympäristössä oppiminen tapahtuu. Opettajalla ja oppilailla on tietenkin tärkeä rooli siinä millainen oppimisympäristöstä kehittyy, mutta kuten alustuksessakin lukee, niin kaikki vaikuttaa kaikkeen. On lisäksi muistettava, että jokainen on erilainen oppija ja toiselle erinomainen oppimisympäristö ei välttämättä tuekaan toisen oppilaan oppimista. Siinäpä vasta opettajille haastetta, jotta mahdollisimman moni oppilas saisi mahdollisimman paljon irti opiskelusta. – Tommi

    Tykkää

Jätä kommentti