Onko oppiminen tiedonhankintaa, osallistumista vai tiedon luomista?

Tartuin luennolta tähän opettajan esittämään kysymykseen koskien E-oppimateriaalien käyttöä osana opetusta. Käytetäänkö E-aineistoja oppimisen tiedonhankintaan, osallistumiseen vai tiedon luomiseen?

Olen ehkä hieman skeptinen E-oppimateriaaleja ja niiden käyttöä koskien, koska en koe niitä itselleni mielekkäiksi ja ne ovat minulle vieraita ja uusia. Mietin myös asiaa opettajien näkökulmasta; mitä E-oppimateriaalien käyttö vaatii opettajalta? Käyttääkseen erilaisia verkosta löytyviä oppimateriaaleja ja oppimisalustoja, täytyy opettajan jatkuvasti kurssittaa ja kehittää itseään opettajana, mutta myös olla kiinnostunut kehittämään jatkuvasti omaa opetustaan juuri tähän suuntaan. Hänen täytyy myös tuntea käyttämänsä oppimateriaalit aukottomasti, ja osattava vastata myös opiskelijoiden yllättäviin kysymyksiin. Silloin ei riitä pelkkä tietäminen, vaan oppimisalustat ja –ympäristöt tulee myös tuntea hyvin.

Päiväkoti-ikäisillä lapsilla oppiminen tekniikkaa ja teknisiä laitteita hyödyntäen (esim. Ekapelejä pelaten) tapahtuu ”salaa” hauskana ajanvietteenä pelejä pelaten. Alakoululaisia, saati sitten yläkoululaisia, tällaiset ”kehittävät pelit” eivät enää innosta, joten opettaja tulee tilanteeseen, jossa hänen täytyy miettiä uudelleen, miten motivoida oppilaat uuden asian ääreen. Onko teknologia silloin se väline, se wuhuu!, jonka avulla opettaja saa oppilaat innostumaan uuden asian opiskelusta? Ja onko teknologian mukanaololla se vaara, että se vie painopisteen itse opittavasta asiasta teknisiin laitteisiin ja niiden kanssa ”leikkimiseen”?

Lisäksi käytettäessä erilaisia teknisiä laitteita, on tärkeää miettiä myös opiskelijoiden yhdenvertaisuutta sekä tasa-arvoa. Tapahtuuko opetuksen siirtäminen verkkoon laadun heikentymisellä? Onko yliopistojen/oppilaitosten verkkokursseissa vs. läsnäoloa vaativilla kursseilla laadullisia eroja esim. luentojen, tehtävien ja materiaalien välillä sekä kirjallisuuden ja muun materiaalin saatavuudessa? Lisäksi on tärkeää huomioida, että kaikilla opiskelijoilla ei ole mahdollisuuksia hankkia kalliita tietokoneita ja älypuhelimia, puhuttamattakaan siitä, onko opiskelijalla halua kirjautua yksittäisen kurssin merkeissä erilaisiin oppimisympäristöihin sekä käyttää erilaisia sosiaalisen median välineitä osana opetusta.

 

Yksi kommentti artikkeliin ”Onko oppiminen tiedonhankintaa, osallistumista vai tiedon luomista?

  1. Olen samoilla linjoilla Lauran kanssa e-oppimateriaalien käytön kanssa. Niiden käytöstä opetuksessa tulee olla selkeästi hyötyä, mikäli niitä aiotaan käyttää, ettei niitä käytetä juuri vain sen takia, että ne ovat ”uutta teknologiaa”. – Tommi

    Tykkää

Jätä kommentti