Tieto- ja viestintätekniikasta ja niiden opetuskäytöstä

Viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä oli vuorossa luento tieto- ja viestintätekniikasta ja tarkemmin sanottuna vielä niiden nykyisyydestä ja tulevaisuudesta. Kuten kaikki varmasti tietävät hyvien tvt-taitojen omaaminen on erittäin tärkeää koulumaailmassa nyt ja varsinkin tulevaisuudessa. Luennon aluksi kävimme läpi tvt:n omaksumista nopeuttavia trendejä, tvt:n haasteita  ja tvt:n kehitystrendejä.

Tvt:n nopeampaan omaksumiseen auttaa mikäli opettaja muuttaa rooliaan perinteisestä opettajajohtoisesta opetuksesta enemmän ohjaavan roolin suuntaan, lisäksi syvällistä oppimista tulisi painottaa, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että opetuksen tulisi olla enemmän projektipohjaista. Opetuksessa tulisi oppikirjojen sijasta käyttää enemmän internetin avoimia aineitoja, josta yhtenä esimerkkinä luennolla mainittiin CC eli creative commons. Tähän liittyy myös fyysisten ja virtuaalisten oppimisympäristöjen yhdistäminen eli esimerkiksi eri somekanavien käyttäminen opetuksessa. Kaiken tämän takana on tietenkin koulujen toiminnan uudelleen ajattelu.

Tvt:n kehitystrendeiksi luennolla mainittiin BYOD (bring your on device), pilvipalvelut, pelillisyys, oppimisanalyysit ja tulevaisuudessa esineiden internet ja puettavat teknologiat. Haasteita olivat mm. yksilöillinen oppiminen, opiskelijadatan turvallisuus ja muodollisen koulutuksen pitäminen relevanttina. BYOD:ista puhuttaessa tuli esiin eri paikkakuntien resurssierot. Esimerkiksi monilla paikkakunnilla koulut ja varsinkin lukiot tarjoavat oppilaille tabletteja opiskelua varten, kun taas esimerkiksi Tampereella oppilaita vaaditaan tuomaan omat laitteet. Eihän oman laitteen käyttämisessä varmasti mitään vikaa ole, mutta tämä asettaa silti oppilaita eri arvoiseen asemaan esimerkiksi ylioppilaskirjoitusten sähköistyessä, mikäli joillain oppilailla ei ole vaadittavia teknisiä välineitä.

Kokeilimme luennolla Kahoot- nimistä kysely/tietovisatyökalua. Kahoot.it osoitteessa voi kuka tahansa luoda kyselyn tai tietokilpailun oikeastaan mistä tahansa. Kysymykset heijastetaan pääkoneelta kaikkien nähtäville ja niihin vastataan joko toisilta tietokoneilta tai omilta mobiililaitteilta. Mitä nopeammin kysymyksiin vastaa oikein, niin sitä enemmän niistä saa pisteitä. Testasin kyseistä sivustoa vuosi sitten opetusharjoittelussa 4. luokan kanssa maantietoon liittyen ja oppilaat olivat todella innoissaan! Olisivat halunneet tehdä testin vielä uudestaan, vaikka pohjimmiltaan kyseessä oli pistokokeet. Eipä ole sellaista tapahtunut ennen..

Jakauduimme luennolla opintopiiriryhmiimme ja tutustuimme erilaisiin tapoihin tuoda teknologiaaopetukseen. Mieleen painuvimpia minulle olivat älypuhelin sovellus Auresma, google sky map ja qr-koodien käyttö. Auresma on lisätyn todellisuuden sovellus. Opettaja on tehnyt sovelluksella erilaisiin kuviin tekstejä, musiikkia tai videoita. Kun oppilaat sitten älypuhelimella osoittavat sovelluksen avulla kyseistä kuvaa (mikä voi olla vaikka luokan seinällä), niin puhelimessa näkyy kyseiseen kuvaan lisätty asia. Esimerkiksi saksan kielisiin sanoihin oli lisättynä 3d-hahmoja, jotka tekivät sitä mitä sanassa tapahtuu. Ainakin jää mieleen mitä sana tarkoittaa! Sky mappia voi käyttää avaruuden opettamiseen nimensä mukaisesti. Se näyttää siis taivaalla olevat asiat riippuen siitä mihin suuntaan puhelinta pitää. Tästä syntynyisi alakoulussa hyvää keskustelua siitä, miksi sovellus näyttää tähtiä ja planeettoja, vaikka puhelinta osoittaa kohti lattiaa. Qr-koodit ovatkin varmasti monille tuttuja ja niiden avulla voi saada paljon mielenkiintoista lisää opetukseen. Haittapuolena näissä kaikissa ja varsinkin varmaan Auresmassa on se, että ne vaativat opettajalta paljon aikaa ja vaivaa, kuinka monelta opettajalta näitä löytyy tarpeeksi hyötyyn nähden. Mielestäni nämä kaikki tarjoavat kuitenkin tukea perinteisemmälle opetukselle, mutta sen korvaajaksi näistä ei ole.

Suosittelen kaikkia viereilemaan luennoitsijan kotisivulla matleenalaakso.fi tutustumassa erilaisiin tapoihin tuoda tvt:tä opetukseen!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s